GOVOR
MOSTARSKOG
BISKUPA Dr.
RATKA PERIĆA,
NA DRUGOM ZASJEDANJU HRVATSKOG
NARODNOG SABORA
HRVATI NE ŽELE BITI U LANCIMA VEĆ SAMO NAROD NA SVOJOJ ZEMLJI
Mostar,
6.ožujka, 01. godine - U svojstvu mjesnoga biskupa
u Mostaru, gdje se danas održava drugo zasjedanje ovoga značajnoga
skupa, pozdravljam sve sudionike, napose zastupnike Sabora.
Razlozi su za to mnogobrojni, ne mogu se svi nabrojiti:
|
1) DEMOKRACIJA.
Ako u Bosni i Hercegovini, kao i u drugim civiliziranim zemljama
svijeta, treba u društvenom smislu funkcionirati demokracija, tj.
vladavina narodne većine — a svi se slažu da treba! — onda
pozdravljam ovaj Sabor kao građanski iskaz glasačkoga tijela
hrvatskoga naroda i kao politički izboren i moralno dopustiv oblik
samozaštite ovoga naroda. I za one koji se smatraju učiteljima
demokracije vrijedi zakon da ne mogu zaobilaziti zakon demokracije!
2) REFERENDUM. Ako
hrvatski narod u BiH ima pravo na samoobranu svoga bića i svojih
prava, obveza i sloboda — a bjelodano je da ima! — onda ovaj
Sabor pozdravljam kao plebiscitarno izborenu i očitovanu odluku
toga naroda na prošlogodišnjem referendumu. Stoga ovaj Sabor kao
društvena i politička institucija treba ostati stabilna i trajna,
makar se sve stranke promijenile i silom ukinule i svi današnji
sudionici ovoga zasjedanja sišli s povijesne tribine; kažem:
"institucinalno" ostati, jer je to zahtjev političke
volje hrvatskoga naroda, koji će se konstituirati u najprikladniji
samoodrživi državni oblik u zemlji.
3) JEDNAKOPRAVNOST. Ako u
BiH postoje tri naroda — a svima je očito da postoje! — oni su
nužno upućeni na uzajamno poštovanje, suradnju i ravnopravnost.
Stoga pozdravljam ovaj Sabor kao predstavništavo očitovano
demokratskim izborom hrvatskoga naroda koji želi živjeti s drugim
narodima na osnovi jednakopravnosti, tj. prava na život, na
povratak svih na svoje, na osiguran im ostanak dostojan čovjeka, na
kulturnu i prosvjetnu samosvojnost, na uporabu jezika, za
zdravstvenu zaštitu, na vlastitu obranu i mass-media, na rad i
ekonomsku raspodjelu dobara, na vlastito znakovlje, na osnovne
slobode uključujući slobodu misli, savjesti, religije i uvjerenja,
na narodno samoodređenje i suverenost, poštujući nepredvidivost
vanjskih granica ove zemlje. Pomažući svome narodu, Sabor će tako
pomoći i drugim narodima.
4) NAROD I MEĐUNARODNA
ZAJEDNICA. Ako je hrvatski narod želio — a jest želio jer se
našao u velikoj nevolji! — da u nedavnom besmislenu krvoproliću
intervenira moćna međunarodna zajednica, onda pozdravljam Sabor
koji će pokazati da ovaj narod, zahvalan za političku intervenciju
u zaustavljanju rata, koji je isto tako od te iste međunarodne
zajednice mogao biti spriječen u samome početku, nije tom svojom
željom htio prijeći iz jednoga bespravlja u drugo. Niti je mogao
potpisati i izučiti svoj identitet, suverenitet i subjektivitet toj
zajednici da ga ona prekraja, pretapa i radi od njega kako joj se
svidi.
Ovaj se narod spreman suočiti s povijesnom istinom, s ljudskom
pravdom, željan trajnoga mira i raspoložen na recipročno praštanje
sa svima, ali ne na robovanje nikomu. Niti će se Hrvat pomiriti s
time da mu se grijeh na svjetskoj razini medijski i sudski
udesetorostručuje, a grijesi i zločin drugih deseterostruko
umanjuju. Istina rađa pravdu, pravda donosi mir, a iz pravoga mira
nastaje opće izmirenje!
5) REVIZIJA.
Ako je svaka politička ustanova podložna promjeni i usavršavanju
— a svima je očito da jest! — onda pozdravljam predstavnike
ovoga Sabora kao mjerodavne pregovaratelje s predstavnicima međunarodne
političke zajednice, da u ovom traženju izlaza iz krize u BiH, nađu
mirno, pravedno i trajno državno uređenje, revidirajući ne samo
pojedine nepravedne zakone već donesene, nego pogotovo revidirajući
nesavršeni Washingtonski sporazum iz 1994. godine i još nesavršeniji
Daytonski iz 1995 godine. Ne prestajemo ponavljati da su ti međunarodni
politički akti ozakonili i omogućili da, nepravednom podjelom
zemlje, hrvatski narod ostane ne samo prepolovljen, nego, evo, i
egzistencijalno ugrožen, iz parlamenata odstranjen i na stup srama
na sudištu u Haagu pribijen. Odgovorni predstavnici međunarodne
zajednice svega su toga svjesni, pa opet ostaju na ovakve javne
vapaje više gluhi nego stvarno zabrinuti.
Sabor svojim miroljubivim radom može biti jasan odgovor svjetskoj
političkoj strategiji i njezinoj taktici s Haaškim sudom kojemu
je, kako narod ovdje općenito shvaća, bitna namjera da se zemlja,
daytonski pacificirana, ovako kontradiktorno konstituira, pa i pod
cijenu presuda od 15, 25 i 45 godina robije braniteljima hrvatskoga
naroda, koji su se većinom svojevoljno pojavili na suđenje i,
nakon više godina čekanja sudskoga procesa, nije im dokazan ni
jedan individualan zločin.
Međunarodna je, kažu, previše utrošila na ovaj be-ha projekt da
se sada vraća s krivoga puta. Pametan čovjek, kad zaluta, zna da
ga manje košta ako se natrag vrati, nego da i dalje luta!
Ovaj Sabor svojim odlučnim, odgovornim i ozbiljnim djelovanjem,
prema međunarodno prihvaćenim načelima, može pomoći i svomu
narodu i spasiti čast te nagluhe i lutajuće međunarodne politike
u BiH!
6) NAROD, NE
"OSTALI". Ako su Hrvati samostojan, samonikao, izvoran
narod u BiH — a jesu, i to ne od jučer — onda pozdravljam ovaj
Sabor koji će kao mjerodavan faktor međunarodnoj zajednici reći
da ne smišlja zakone koji će dva druga naroda promicati u prave
narode s pravnim političkim i dražavnim institucijama, a Hrvate
postupno micati u rubriku "ostali", ugrožavajući im
političku volju, i stoga također ime, jezik, vjeru, kulturu i sve
ono po čemu se narod smatra narodom. To ne bi smjela dopustiti ni
druga dva naroda. S njihovim će se narodnim predstavnicima ovaj
Sabor na ravnopravnoj nozi nositi i konsenzusom donositi najbolja
rješenja, pa ako treba i u prisuću međunarodne zajednice.
7) DIVIDE ET IMPERA. Ako
je međunarodna zajednica — jesu li to predstavnici Europske
Unije, Sjedinjenih Američkih Država ili Ujedinjenih Naroda, ne
znam — uvjerena da silom SFOR-a može implementirati ili
odjelotvoriti političku kontradikciju, tj. na papiru priznavati
hrvatski narod, a u praksi mu ignorirati političke glasove i volju
— onda pozdravljam ovaj Sabor koji će kao legitiman subesjednik
tražiti od te međunarodne političke zajednice da prema hrvatskomu
narodu i njegovim zakonitim zastupnicima prestane s metodom
"kandžije i mrkve".
Sanckije koje se poduzimaju samovoljnim svrgnućem političkih
predstavnika, nasilnim provaljivanjem SFOR-ovaca u hrvatske
institucije, manevriranjem predizbornoga zakona, pristranom podjelom
ekonomske pomoći i tomu slično niti su za jedan narod pedagoška,
demokratska i moralna mjera, niti su na čast onima koji ih tako
primjenjuju.
Isto tako ako međunarodni arbitar federalne, državne i daytonske
ustave arbitrarno mijenja — a očito mijenja pa potom ponekad
arbitrarno pere ruke da nije u njegovoj moći opozvati što je sam
nametnuo — onda pozdravljam ovaj Sabor koji će kao legitiman i
respektabilan sugovornik od međunarodne zajednice tražiti da se
domaćim političkim pojedincima, koje narod kao takav nije
delegirao, ne služi, uzaludno dokazujući narodu da mu tako služi,
i to na njezinu političku kompromitaciju a na opću hrvatsku
narodnu štetu.
Nije ljudsko pravo i sloboda u međunarodnom ni vojnom potencijalu,
ni novčanom kapitalu, ni Haaškom tribunalu, nego u Božjemu
zakonu, u dostojanstvu čovjeka i naroda, koje mu je Stvorac njegov
dao. A kao razuman narod, Hrvati će sa zahvalnošću primiti međunarodne
"dobre usluge" za opće dobro.
8) ZAKONITA BORBA. Židovsko
je plemensko pučanstvo živjelo 400 godina u Egiptu ne kao narod,
nego kao raja, kao bijelo i crno roblje crnčeći na faraonskim
plantažama i piramidama. A uvijek su nazivani takozvanim "građanima"
koji su bili bez ljudskih prava i građanskih sloboda s drugima, a u
neka doba čak bez prava na život rođene muške djece, pa prema
tomu nisu bili građani ni drugoga, nego dvadeset i drugoga i
nikakva reda.(...)
Hrvati, pa tako i hrvatski katolici, na ovim su be-ha prostorima
bili preko četiri stoljeća više na otomanskom čitluku i u
zatvoru nego na svojoj njivi i slobodi. A sedamdeset godina pošloga
stoljeća više u emigraciji i u jugoslavenskom zatvoru i strahu
nego na svome slobodnome okrajku. Hrvatski narod ne želi biti ni u
čijim, ni domaćim ni u međunarodnim lancima, nego narod na svojoj
zemlji, svoj na svome, s ljudskim dostojanstvom, samopoštovanjem i
poštovanjem drugih. On želi poštovati sve Božje zapovijedi i sve
pravedne ljudske zakone.
ZAKLJUČAK.
Sudski činovnik u Austro-ugarskoj monarhiji Martin Đurđević u
svojim "Memoarima sa Balkana", pretiskanim prošle godine
u Stocu, donosi ovu zgodu. U vrijeme tursko-austrougarskoga rata
(1875-78) na sugestiju otomanskoga sultanata, koji je stao kršćanskoj
raji obećavati brda i doline, "blagostanje i reforme"
(str. 83) samo da ne ide u borbu za svoja prava i slobode, zapadni
su se konzuli kao sultanovi glasnogovornici javili te pošli na
pregovore s vođama jugoistočne Hercegovine. Dođu tako konzuli međunarodne
zajednice određenoga dana na hercegovačko-dalmatinsku granicu između
Dubravice i Bijeloga Vira (str. 10). Taj se dijalog odvijao ovako:
"Vaš ustanak i postupak nije opravdan", rekoše konzuli.
"Dugovječne mukotrpnje opravdavaju naš ustanak..",
odgovoriše vođe.
"Ali je u sultana silna snaga i vojska, pa će vas sviju
smrviti" dočekaše konzuli.
"Mrvi nas i tare već od 500 godina, pa evo nas još ima živih,
da krv do zadnje kapi prolijemo za slobodu" — repliciraše vođe.
"Kad to malo hljeba, što imadete u torbi, pojedete, čim ćete
se hraniti? Ta pomrijet ćete od gladi", zaprijetiše
sankcijama konzuli.
Mijo Ljuban iz Sjekosa pograbi šaku zemlje ispred sebe, turi zemlju
u usta, prožvaka i proždrije na očigled sviju, te reče:
"Evo ove Božje hrane neće nam nikada nestati".
Kažu, da je engleski konzul Holomes zaplakao, kad je
vidio taj prizor (str. 84).
Kad je ovaj odlomak, pročitan suvremenom engleskom "konzulu na
Balkanu" lordu David Owenu, on se samo osmjehnuo (str. 8). To
je ujedno razlika u ondašnjem i sadašnjem međunarodnom političaru,
koji je i onda i sada branio samo jednu stranu, a naša je situacija
i onda i sada gotovo identična. Ali nećemo mi ovu zemlju jesti,
kao legendarni Mijo iz Bajovaca. A hoćemo je, po Božjem određenju,
obrađivati, po njoj saditi, natapati je, Božji blagoslov na nju
zazivati, jer taj narod može živjeti u svojoj zemlji od roda svoje
zemlje i od rada svojih ruku.
Kad
prestane rat, nastupa red i rad! Mi u ovoj zemlji, uređenoj po Božjim
zapovijedima i ljudskim zakonima ljubavi prema začetu i rođenu životu,
zakonu obiteljske snage i sloge, vanjskoga uređenja i mira, zdravih
međunacionalnih odnosa, u zemlji u kojoj neće sedam puta ljudi više
ginuti na cestama nego na bojišnicama, želimo čestite i pravedne
zakone poštovati, pa će nas onda i drugi poštovati i — bez
velika odgađanja priznati, uvažavati i u europske integracije
uključiti.
Gospodine Predsjedniče! Poštovani zastupnici Hrvatskoga Narodnoga
Sabora:
Narod vam je dao političko povjerenje, jer ste mu dali konkretno
obećanje.
Ako vi svoje obećanje zaboravite, narod vam to nikada zaboravit neće!
A ako vi to obećanje ispunite, učeći na prošlosti, pa i na
negativnoj prošlosti, narod će vas znati počastiti i na tome
zahvaliti!
|